Totaal Communicatie.
Afgelopen
zaterdag was ik op een bijeenkomst in Amsterdam en keek over de Amstel naar een
foeilelijk kantoren complex aan de andere kant van de rivier. Het aller-lelijkste
kantoor was een grijze betonnen bak van een grote verzekeraar. Op één van de
mooiste plekjes van Amsterdam aan de rivier stond daar dat gebouw lelijk te
zijn. In het oog springend met een enorm groot blauw logo. Hier ben ik als Merk
want je wilt je eigen pand natuurlijk wel even uitnutten om je naam over de
stad te verspreiden.
Maar net zo als ik dat gebouw afzichtelijk vind
geldt dat ook voor vele anderen die niet om het gebouw heen kunnen.
Mensen,
gewone mensen die verzekeringen afsluiten voor hun huis, hun auto, hun glas en
hun leven.
Merken
geven vaak heel veel geld uit aan hun marketing en merk communicatie. Als er
een leuke commercial loopt dan is het goed. De print uitingen zijn al vaak een
stuk minder en over de folders en brochures maar te zwijgen. On line zijn ze
vaak ondermaats bezig en zeker niet consequent en of creatief. De communicatielijn
voor het Merk is vaak niet te ontdekken laat staan dat je stil blijft staan
voor het feit dat al je uitingen Merk communicatie is. Dat gebouw richt misschien
wel meer Merkschade aan dan men denkt en dat terwijl je van een nadeel een
beschaafd voordeel kan maken. Het zou namelijk prachtig zijn als er op dat
verschrikkelijke gebouw niet een heel groot blauw logo staat maar: “Sorry voor dit lelijke gebouw” in Blauw
met een héél klein logo. Dat is pas Menscommunicatie en uiteindelijk sympathie
voor je Merk.
Joop de Boers
Vision Director
HeD DenkTank
No comments:
Post a Comment