Sunday, July 22, 2012

Totaal Communicatie.

Totaal Communicatie.
Afgelopen zaterdag was ik op een bijeenkomst in Amsterdam en keek over de Amstel naar een foeilelijk kantoren complex aan de andere kant van de rivier. Het aller-lelijkste kantoor was een grijze betonnen bak van een grote verzekeraar. Op één van de mooiste plekjes van Amsterdam aan de rivier stond daar dat gebouw lelijk te zijn. In het oog springend met een enorm groot blauw logo. Hier ben ik als Merk want je wilt je eigen pand natuurlijk wel even uitnutten om je naam over de stad te verspreiden.
Maar  net zo als ik dat gebouw afzichtelijk vind geldt dat ook voor vele anderen die niet om het gebouw heen kunnen.
Mensen, gewone mensen die verzekeringen afsluiten voor hun huis, hun auto, hun glas en hun leven.
Merken geven vaak heel veel geld uit aan hun marketing en merk communicatie. Als er een leuke commercial loopt dan is het goed. De print uitingen zijn al vaak een stuk minder en over de folders en brochures maar te zwijgen. On line zijn ze vaak ondermaats bezig en zeker niet consequent en of creatief. De communicatielijn voor het Merk is vaak niet te ontdekken laat staan dat je stil blijft staan voor het feit dat al je uitingen Merk communicatie is. Dat gebouw richt misschien wel meer Merkschade aan dan men denkt en dat terwijl je van een nadeel een beschaafd voordeel kan maken. Het zou namelijk prachtig zijn als er op dat verschrikkelijke gebouw niet een heel groot blauw logo staat maar: “Sorry voor dit lelijke gebouw” in Blauw met een héél klein logo. Dat is pas Menscommunicatie en uiteindelijk sympathie voor je Merk.

Joop de Boers
Vision Director
HeD DenkTank

No comments: