Thursday, September 20, 2012

Wehkamp Webkamp.

Eens was er een tijd dat je naar de winkel moest om van alles
te kopen. Kleding, schoenen en dingen voor  je huis.
Wehkamp had dan wel geen fysieke winkels maar het dikke gidsen
winkelen was de eerste stap naar webwinkelen.
Jaren geleden mocht ik voor de Gemeente Haarlem aan de binnenstadondernemers al vertellen dat het internetkopen de
Winkelstraat winkel zou verdringen.  Het is al in volle gang.
Tegenwoordig roepen vele marketinggoeroes in koor dat je
naast een webwinkel voor het gemak, ook een fysieke winkel
voor de beleving moet hebben.”
De vele kledingwinkels klagen steen en been dat er bij hun wordt
gekeken en gepast en dat er op de Zalando’s en Wehkampen
van deze wereld wordt gekocht.
Tegen lagere prijzen en met meer gemak.
Waarom zal deze trend zich doorzetten de komende jaren?
Omdat er vele aspecten zijn die het fysieke koopgedrag
beïnvloeden zoals binnensteden die steeds minder verkeer toelaten
en kunnen verwerken, benzineprijzen die niet lager zullen worden en
een aanbod aan verstrooiingsmogelijkheden dat zich zal uitbreiden.
Daarnaast is de verjonging van de koopconsumens een
doorlopend proces en zullen ouderen minder mobiel worden.
We kunnen nog wel even doorgaan met argumenten die er voor
zorgen dat online consumeren alleen maar toeneemt met een
nieuwe aanjager zoals mobiel consumeren.
De fysieke Winkelruit veranderd in een Schermruit die de winkel
weer een functie geeft.
Het scherm is mobieler, dynamischer en goedkoper dan de
winkelruit.
De belangrijkste vraag zal zijn: zal de Consumens deze ontwikkeling
verder aanjagen?
Ik kan u verzekeren van ja.
Een winkel moet weer echt entertainment worden een combinatie
van fysiek en Web.
De winkel wordt webwinkel.

Joop de Boers
HeD DenkTank

No comments: