De
Occupy Beweging is schijnbaar niet zo groot en schijbaar ter ziele gegaan maar
toch hoor je veel gewone mensen er over praten. De impact via de oude media was
matig maar op de Social Media is het toch een echte beweging. Wall Street was
het voorbeeld voor het grote ongenoegen: Het Grote Graaien.
Toch
heeft de beweging een grotere importantie dan menigeen denkt. De beweging
vertegenwoordigt een grote groep van gewone Consumensen, mensen die niet bij
machte denken te zijn om ordinaire dingen zoals het grote graaien te
beïnvloeden en aan de kaak te stellen.
Het
vertegenwoordigt een maatschappelijk besef dat verder gaat dan alleen de
politiek.
De
beweging is in staat om meningen te mobiliseren en dat substantiële omvang te
geven. Dat zal niet alleen de politiek betreffen maar ik ben er van overtuigd
dat het verstrekkende gevolgen zal hebben voor Merken.
Merken
krijgen een steeds grotere maatschappelijke verantwoordelijkheid.
De
verantwoordelijkheid om zinnige producten en diensten aan te bieden aan de
Consumens.
Schoon
geproduceerde producten die de toets van milieuvriendelijkheid en menselijkheid
kunnen doorstaan. Producten en diensten die toegevoegde waarde voor de
Consumens hebben. Bedrijven die hier niet aan voldoen en bovendien verkeerde
communicatie in de media slingeren kunnen zwaar weer verwachten.
Het
is niet onwaarschijnlijk dat de Occupy beweging haar accent meer en meer naar Merken
gaat verleggen en bedrijven gaat bezetten.
Net
als ooit met Shell gebeurde en met de Outspan sinaasappelen uit het toenmalige
Witte Zuid Afrika.
Bedrijven
zijn meer en meer een cruciale speler met een grote maatschappelijke
verantwoordelijkheid. Daar waar de politiek het laat liggen.
Joop
de Boers
heddenktank.nl
No comments:
Post a Comment