Thursday, June 21, 2012

Occupy Brands

De Occupy Beweging is schijnbaar niet zo groot en schijbaar ter ziele gegaan maar toch hoor je veel gewone mensen er over praten. De impact via de oude media was matig maar op de Social Media is het toch een echte beweging. Wall Street was het voorbeeld voor het grote ongenoegen: Het Grote Graaien.
Toch heeft de beweging een grotere importantie dan menigeen denkt. De beweging vertegenwoordigt een grote groep van gewone Consumensen, mensen die niet bij machte denken te zijn om ordinaire dingen zoals het grote graaien te beïnvloeden en aan de kaak te stellen.
Het vertegenwoordigt een maatschappelijk besef dat verder gaat dan alleen de politiek.
De beweging is in staat om meningen te mobiliseren en dat substantiële omvang te geven. Dat zal niet alleen de politiek betreffen maar ik ben er van overtuigd dat het verstrekkende gevolgen zal hebben voor Merken.
Merken krijgen een steeds grotere maatschappelijke verantwoordelijkheid.
De verantwoordelijkheid om zinnige producten en diensten aan te bieden aan de Consumens.
Schoon geproduceerde producten die de toets van milieuvriendelijkheid en menselijkheid kunnen doorstaan. Producten en diensten die toegevoegde waarde voor de Consumens hebben. Bedrijven die hier niet aan voldoen en bovendien verkeerde communicatie in de media slingeren kunnen zwaar weer verwachten.
Het is niet onwaarschijnlijk dat de Occupy beweging haar accent meer en meer naar Merken gaat verleggen en bedrijven gaat bezetten.
Net als ooit met Shell gebeurde en met de Outspan sinaasappelen uit het toenmalige Witte Zuid Afrika.
Bedrijven zijn meer en meer een cruciale speler met een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid. Daar waar de politiek het laat liggen.

Joop de Boers
heddenktank.nl

No comments: